CLINIC Distansritt & Voltige

Måndag den 18 nov kl.18,00 har vi en clinic på KRF som är för alla våra ridande elever.
Våfflan är öppen och det kommer att finnas pasta med köttfärssås och fika innan det börjar och i pausen.

Distansritt & Voltige

Har du hört talas om distansritt?
Det skulle kunna kallas ridsportens Marathon, tävlingsklasser finns från 4 upp till 16 mil. I Sverige är distansen en liten gren men internationellt sett är det stort.
Vad är då distansritt?
En utmaning för dig och din häst att tillsammans bemästra naturen. Att planera sin ridning så att både häst och ryttare är pigga vid målgång även efter att ha tillryggalagt flera mil tillsammans. På sätt och vis är det väldigt likt en lång uteritt. Först över mållinjen är inte alltid likställt med seger då hästen måste godkännas av veterinär som kontrollerar att den är ”fit to continue”.
Distansens ledord är: att fullfölja är att vinna.
Hur går en distansritt till och hur tränar man för en sådan utmaning?
Delar av team Lilla, som består av fyra hästar och tre ryttare med C-tränare Ulrika Lönnqvist i spetsen, kommer till er och berättar. Teamet tränar mot tävlingsstart på internationell nivå.
Vi kommer visa hur en vetgate funkar, varför det är viktigt att känna sin häst och veta vad den har för puls. Hur man bäst tränar för en snabb återhämtning och svara på era frågor.

Voltigeclinic med Ella Filippa, Ted och Albert
Voltige är akrobatik och dans på hästryggen. Ett samspel mellan en linförare
på marken, en häst som galopperar i balans på en jämn volt, och en eller
flera voltigörer som utför akrobatiska övningar uppe på hästens rygg.
Ella Filippa Velander har tävlat i voltige i 15 år, och medverkat vid flertalet internationella mästerskap. Hon tog lag-brons med Sveriges landslag på EM i Flyinge 2023, och även en 11-plats som individuell senior. Har även nyligen tagit SM Guld i Voltige.
Ted Velander har arbetat med hästar hela sitt liv, ridit fälttävlan på landslagsnivå och är utbildad B-tränare och nationell banbyggare i fälttävlan. Han är även utbildad linförare, och ordförande i Sveriges största voltigeförening Svea Voltige, sedan föreningen bildades 2013.
Tillsammans med hästen Albert berättar och visar Ella Filippa och Ted vad voltige innebär och hur man som nytt ekipage sätter i gång.

Varmt välkomna!